Digitális kompetenciák fejlesztése
Elkezdődött a S.A.P. és a VONESZO közös programja, ahol 14 fiatal több turnusban digitális kompetenciáik fejlesztésén vesz részt. A személyes találkozást egy kérdőíves felmérés előzte meg. A válaszok alapján úgy ítéltük meg, hogy a gyerekek nap mint nap használják az internetet, mégis szükségük van egy kis „frissítésre”. Az első alkalommal három 1,5 órás blokkban tudtunk együtt dolgozni, melynek során az alábbi témákkal foglalkoztunk:
- Böngészéssel kapcsolatos alapfogalmak
- Biztonságos internethasználat
- Hatékony keresés
- Milyen böngésző bővítményeket érdemes használni
- Felhő alapú tárhelyek alkalmazási lehetőségei
- Google Drive működése
- Hogyan maradjunk egészségesek miközben számítógépezünk
A foglalkozás során törekedtünk arra, hogy a tanultakat főleg gyakorlatban alkalmazzuk, ami
a visszajelzések alapján nagyon hasznosnak bizonyult. Két fős csoportokban dolgoztak a
fiatalok, így tudták egymást is segíteni, de a létszám engedte, hogy körbejárjunk, és minden
csoport tudjon kérdezni, ha elakadt. Kipróbáltuk:
- Hogyan lehet közös programok szervezésére használni a Google Dokumentumokat, Táblázatokat és Űrlapokat.
- Versenyezhettek, hogy melyikük talál meg előbb egy adott képet és cikket.
- A végén pedig egy Kahoot kvíz segítségével mértük fel, hogy mire emlékeztek az
alkalomból.
Programunk célja, hogy úgy kapjanak eszközöket – esetünkben fejenként egy laptopot – hogy
közben meg is tanulják azokat az alapokat, mely kortársaiknak már alap kompetencia.
Szeretnénk ezzel a jelent és a jövőt segíteni.
Összefoglalók az első alkalomról
„Kicsit izgultam a program elején, mert most utaztam először Zsobokra a VONESZO-val, de a gyerekek lelkesedését látva ez az izgalom szombat délutánra elszállt. Nagyon jó érzés volt, hogy egy csapatként tudtunk velük dolgozni, és bár fárasztó hétvégén is egész nap tanulni, teljes erőbedobással csinálták a feladatokat, amikkel készültünk. Megnehezítette a dolgunkat, hogy a technikai infrastruktúra nem teljesen olyan, mint amihez itthon hozzászoktam, de szerencsére mindenki rugalmas tudott lenni, így sikerült áthidalni a nehézségeket. Személyes célom volt, hogy a gyerekek várják a következő alkalmat, ami a visszajelzéseik alapján meg is valósult. Remélem, hogy legközelebb már kellő felszereltséggel vághatunk neki a második alkalomnak.” /Kovács Enikő – előadó/
„Már reggeli után egyből elkezdtük az oktatást, a gyerekek tudták hogyan kell viselkedniuk, figyeltek és kérdeztek. A gyakorlati feladatokban részt vettek, jegyzeteltek. Az alkalom könnyebben ment, mint azt elsőre gondoltam volna. A számitógép nem vonta el a figyelmüket a feladatoktól amiket adtunk nekik, szinte játszva lehetett nekik új dolgokat megtanulni. Remélem a következő alkalom is ilyen gördülékenyen fog menni.” /Madarász András – előadó/
„Nagyon jó döntés volt részemről, hogy a csapatból sajnálatos módon kieső Jani helyére jelentkeztem februárban. Eredetileg én nem vettem volna részt a csoporton, csak mint koordinátor. Remek élmény volt hét év után a fiatalokkal is foglalkozni – eddig jómagam csak a felnőtteknek tartottam Zsobokon csoportot. Felemelő élmény volt látni, hogy hasznos, mai nap is használható tudást szereznek a fiatalok. Önkéntes alapon jelentkeztek a programra és szombaton végig is ülték becsülettel a foglalkozást, fantasztikus volt látni, hogy ennyire érdekli őket a modern technika. Szeretnénk még eszközöket vinni nekik, ebben lehet minket segíteni.” /Vitéz András Gyula (Bandi) – projektvezető/